unicornbeauty
100,0% kupujących poleca tego sprzedawcę

Polecam749Nie polecam0

Zgodność z opisem
5
Koszt wysyłki
5
Obsługa kupującego
5

Który krem UV wybrać?

pielęgnacja włosów

 
[2020-03-25] Na rynku można znaleźć bardzo duży wybór kremów z filtrem UV. Ale jak wybrać ten najlepszy dla siebie? Z naszego poradnika dowiesz się m.in. jakie wyróżniamy rodzaje promieniowania, co to jest SPF oraz jak wybrać krem UV dopasowany do indywidualnych potrzeb.

Nasza skóra starzeje się z upływem lat. Ulega rozmaitym zmianom morfologicznym, traci odporność na czynniki zewnętrzne, a przebiegające w niej procesy fizjologiczne ulegają poważnym zakłóceniom. Niestety przy obecnym stanie wiedzy nie mamy metod pozwalających na pełne zatrzymanie i odwrócenie zmian starzeniowych. Możemy jedynie hamować procesy starzenia egzogennego i do pewnego stopnia regulować i stymulować proces odnowy tkankowej.

Jednym z tych sposobów jest stosowanie filtrów UV, które w dużej mierze zapobiegają nie tylko starzeniu się skóry, ale także konsekwencjom wynikającym z absorbcji promieniowania UV (takich jak chociażby poparzenia słoneczne, przebarwienia czy w najgorszym wypadku rak skóry - czerniak).

Na rynku istnieje szeroka gama kosmetyków do pielęgnacji skóry zarówno przed, jak i po opalaniu, określana jako „Sun care”, zawierająca 3 grupy preparatów:

  • Kosmetyki do ochrony przeciwsłonecznej, zawierające filtry chroniące skórę przed niekorzystnym działaniem promieniowania UV
  • Kosmetyki przyspieszające opalanie, zawierające aktywatory melanogenezy (proces powstawania melaniny, czyli barwnika w skórze, odpowiedzialnego za kolor naszej skóry)
  • Kosmetyki po opalaniu, zawierające składniki pielęgnujące i łagodzące skutki ewentualnych oparzeń słonecznych.

W tym artykule skupimy się na filtrach, ponieważ są one najważniejsze w pielęgnacji naszej skóry. Dowiesz się m.in.:

-jakie wyróżniamy rodzaje promieniowania?
-co to jest SPF i jak wybrać odpowiedni filtr dla siebie?
-jakie substancje INCI odpowiadają za ochronę przeciwsłoneczną?
-czemu należy stosować filtry zarówno latem, jak i zimą?

 

Jakie wyróżniamy rodzaje promieniowania?

Promieniowanie UV zwyczajowo dzieli się na trzy zakresy o różnej długości fali i różnej energii. Czym mniejsza długość fali, tym więcej energii niesie ze sobą dany typ promieniowania.

PROMIENIOWANIE

ZAKRES (NM)

UDZIAŁ W PROMIENIOWANIU DOCIERAJĄCYM DO ZIEMI W %

Światło widzialne

400-800

51,8%

UVA

320-400

5,6%

UVB

290-320

0,5%

UVC

200-290

0%

 

Promieniowanie UVA i UVB dociera do powierzchni Ziemi, przy czym duża część promieniowania UVB jest pochłaniania przez warstwę ozonową w górnych warstwach atmosfery. UVC natomiast jest całkowicie zatrzymywane przez ozon stratosferyczny. Człowiek może być narażony na ten rodzaj promieniowania jedynie ze źródeł sztucznych (np. lampy bakteriobójcze).

Ilość promieniowania UVA i UVB oddziaływującego na organizm w warunkach naturalnych zależy od bardzo wielu czynników. Mogą mieć na to wpływ: szerokość geograficzna, pora dnia, wysokość nad poziomem morza. Inną grupą czynników są otaczające nas materie – ubrania, szyby czy inne osłony mogą zmniejszać lub zwiększać dawkę promieniowania. Szczególnie dobrze odbijającym materiałem jest śnieg, ponieważ odbija aż 80% promieniowania UVB.

Organem ludzkiego organizmu, na który promieniowanie UV oddziałuje bezpośrednio, jest skóra:

UVA dociera do skóry właściwej

  • Przechodzi przez szyby i materiały z bawełny
  • W normalnych dawkach nie wywołuje podrażnień i stanów zapalnych
  • Dociera do głębokich warstw skóry, powoduje degradacje kolagenu i elastyny odpowiadających za elastyczność skóry i jej jędrność, uszkadza ściany naczyń krwionośnych
  • Jest przyczyną fotostarzenia się skóry
  • Działa jako czynnik muta- i kancerogenny (mutacje DNA, działanie rakotwórcze)
  • Jest główną przyczyną reakcji fototoksycznych i fotoalergicznych

UVB nie przekracza naskórka

  • Powoduje uszkodzenia naskórka
  • Powoduje stany zapalne skóry
  • Jest przyczyna nadmiernego rogowacenia naskórka
  • Jest przyczyną fotostarzenia się skóry

UVC jest prawie w 100% absorbowane przez warstwę rogową

 

Rozróżnia się dwa rodzaje ekspozycji na światło słoneczne:

  • Czynną - mamy z nią do czynienia przy okresowym i długotrwałym wystawianiu skóry na działanie Słońca (opalanie)
  • Bierną - mówimy o niej zawsze wtedy, gdy przebywamy na powietrzu

 

Bardziej niebezpieczna jest ekspozycja bierna, na którą narażona jest każda osoba i jest sumarycznym czasem kontaktu Słońca ze skórą. Jest znacznie wyższa niż coroczna ekspozycja czynna na wakacjach, natomiast jej skutki są długofalowe, niedostrzegalne w młodym wieku. Dlatego już od wczesnych lat należy zabezpieczać skórę przed Słońcem.

 

Co to jest SPF i jak wybrać odpowiedni filtr dla siebie?

SPF to miara efektywności stosowania filtrów przeciwsłonecznych, współczynnik ochrony. Odnosi się jednak tylko do UVB ze względu na głębokość penetracji. Ten współczynnik dotyczy gotowego kosmetyku, nie poszczególnych jego składników.

Jeżeli chcemy sprawdzić na jak długo nasza skóra pozostanie pod ochroną filtru, musimy pomnożyć liczbę minut, po jakiej się czerwienimy na Słońcu bez użycia filtrów, przez moc filtra.

Przykład: 15 minut (po takim czasie się czerwienisz) x 20 SPF (filtr, który wybrałeś/wybrałaś) = 300 min = 5h (czas na jaki Ci starczy filtr na skórze).

Jednakże pamiętajmy, że osoby o bardzo jasnej karnacji czerwienią się znacznie szybciej. Generalnie im jaśniejsza skóra, tym mocniejszych filtrów potrzeba, aby zapewnić sobie odpowiednią fotoprotekcję. Wysokie filtry są także potrzebne, gdy wyjeżdżamy w bardzo ciepłe kraje, takie jak np. Egipt. Nawet jeśli nie masz bardzo jasnej karnacji, przyda Ci się filtr SPF 50. Osoby z ciemniejszą karnacją wybierają lżejsze filtry, jednak warto pamiętać, że całorocznie, niezależnie od pory roku, minimalnym SPF powinno być 15.

Ważne jest także, aby filtr nakładać na siebie częściej niż zaleca producent. Dzieje się tak dlatego, że wszystkie nakładane kremy odparowują z naszej skóry w krótkim czasie lub są zmywane z wodą bądź potem. Najlepiej nakładać filtr UV na skórę w odstępie co 2 godziny.

 

Jakie substancje INCI odpowiadają za ochronę przeciwsłoneczną?

Istnieje podział filtrów na filtry chemiczne a także filtry fizyczne.

  • Filtry chemiczne - to różnego rodzaju związki wykazujące zdolność pochłaniania promieniowania UV
    • Dla UVB są to:
      • pochodne kwasy cynamonowego (np. Ethylhexyl Methoxycinnamate)
      • pochodne benzofenonu
      • pochodne kwasu p-aminobenzoesowego (np. PABA)
      • salicylany (np. Octyl Salicylate, Homosalate)
      • pochodne kamfory (np. 4-Methylbenzylidene Camphor)
      • pochodne benzimidazolu
    • Dla UVA wyróżniamy:
      • dibenzoilometany (np. Butyl Methoxydibenzoylmethane)
      • benzofenony (np. Benzophenone-3)
      • antranilany (np. Methylanthranilate)
      • pochodne kamfory (np. Terephthalylidene Dicamphor Sulfonic Acid)
  • Filtry fizyczne- substance ekranizujące, odbijają światło
    • Mikronizowane pigmenty (ZnO, TiO2, Fe2O3, Fe3O4, itp.) np. Titanium Dioxide
    • Mikropigmenty pokrywane związkami organicznymi i nieorganicznymi (rzadziej używane)
    • Substancje odbijające promieniowanie UV, ale nie odbijające światła widzialnego (rzadziej używane).

 

Dlaczego należy stosować filtry zarówno latem, jak i zimą?

W lecie nasza skóra jest wystawiana na działanie promieni słonecznych nie tylko podczas opalania. Zanurzamy się w Słońcu również podczas spacerów, gier na plaży, a nawet kąpieli w morzu. Niestety, promieniowanie dosięga nas nawet wtedy, gdy siedzimy w biurze niedaleko okna czy jedziemy w lecie samochodem w długą podróż. Można tak wymieniać i wymieniać. Stosowanie filtrów w lato jest rzeczą oczywistą (na rynku są dostępne filtry, które możemy stosować zarówno same oraz takie, które doskonale się sprawdzą jako baza pod makijaż i nie będą tworzyć lepkiej warstwy okluzyjnej).

Natomiast czemu powinno się używać filtrów zimą? „Przecież zimą się nie opalamy!”, „Zimą Słońce nie świeci tak intensywnie jak w lecie”, „W zimie jest cały czas ciemno, a w ciągu dnia siedzę w biurze…”.

Drodzy czytelnicy, 3 razy TAK!!! Niestety, jest jedno ale… W zimie tez docierają do nas promienie słoneczne. Będąc na nartach Słońce wcale nie świeci „mniej’, a to, że jesteśmy bardziej zakryci nie oznacza, że dokładniej zabezpieczeni. Promienie mogą odbijać się od śniegu, docierać do odkrytych części ciała. Głównie chodzi o to, aby zrozumieć, że w zasadzie filtr powinno się używać cały rok, ponieważ cały rok świeci Słońce. W lato nakładać częściej i z wyższą mocą, w zimie natomiast niższe.

W tabeli poniżej (można ją powiększyć klikając na nią - otworzy się wtedy na całym ekranie w nowym oknie) porównano kilka produktów z naszej strony, które na pewno pokochacie, a każdy znajdzie coś dla siebie. (PA to wskaźnik ochrony przeciwsłonecznej przeciw promieniom UVA: PA+, PA++ , PA+++, PA++++. Im więcej plusów, tym większa ochrona.)

 

Porównanie kremów UV

 
 
 
 
Dołącz do nas
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl